تحلیل ساختاری گفتگو در غزلیات شمس

پایان نامه
چکیده

چکیده : گفتگو در غزلیات شمس حضور گسترده و خلّاقی دارد. همواره در آثار قدیمی ترین شاعران و نویسندگان فارسی زبان، گفتگو به شکل های مختلف رواج داشته است. اگرچه شاعران پیش از مولانا نیز چون سنایی و عطار در آثار خود به گفتگو توجه کرده اند؛ اما در غزلیات شمس تنوّع و گستردگی گفتگوها چشم گیرتر است.غزلیات شمس شامل327 گفتگو است.گفتگوها انواع گوناگونی دارند. در غزلیات گفت وشنود و پرسش وپاسخ میان همه چیز هستی شکل می گیرد. گفتگوها را می توان به چندین دسته طبقه بندی کرد. مولانا با مفاهیم انتزاعی، عناصر طبیعت، انسان ها، معشوق، ساقی، شمس، پیر، خداوند، اندام ها و حتی دیو گفتگو می کند. در این گفتگوها گاه شاعر آغازگر گفتگوست و گاهی نیز عناصر و مفاهیم و انسان ها و..آغازگر گفتگو هستند. در مواردی نیز مولانا به گفتگوی عناصر و مفاهیم و..اشاره می کند. از این گفتگوها، گفتگو با معشوق جلو? بیشتری دارد. تعداد این گفتگو 85 مورد است. نمون? دیگر، گفتگو با عناصر طبیعت و مفاهیم انتزاعی است. تأثیر جهان شناسی مولانا در این گفتگوها بارز است. مهمترین مسئله در جهان شناسی مولانا که سبب شده او با جلوه-های طبیعت سخن بگوید، دیدگاهی است که نسبت به عالم دارد. از دیدگاه او هم? هستی از جمادات و حیوانات و...در حال حرکت و سخن گفتن هستند. این گفتگوها با تشخیص پیوند می یابند. نمون? دیگر گفتگوی انسان هاست که در آن شاعر با شخصیت های نوعی(صفرایی، ترک، عرب و..) و حتی با پیامبران گفتگو می کند. همچنین گفتگوی شخصیت های معروف ادبیات(مجنون، لیلی و..) را به تصویر می کشد. گاه نیز این نوع گفتگو در قالب تمثیل نمایان می گردد. نمون? آن گفتگوی طبیب و بیمار، کور و فراش و..است. نمون? دیگر، گفتگو با شمس است. در این نوع گفتگو شمس شخصیت تاریخی ندارد؛ بلکه هویتی یکسان با حق دارد و نماد انسان کامل است. مولانا با ساقی نیز گفتگو می کند. ساقی می تواند صورتی از معشوق باشد و یا به اولیاء اشاره داشته باشد که صورت انسانی عشق اند. تک گویی شکل دیگری از گفتگو در غزلیات است. صحبت یک نفره ای که ممکن است مخاطب داشته باشد یا نداشته باشد. پژوهش حاضر علاوه بر بررسی گفتگو و ساختار آن، تا حدودی مفاهیم مرتبط با گفتگو از جمله تشخیص، تمثیل، خطاب، التفات، سماع و... را بررسی می کند. . در قسمت مبانی نظری نیز، به گفتگو توجه شده و بحثهای مربوط به گفتگوی داستانی و مناظره که از شکل-های مهم گفتگو هستند ، مطرح می گردد. فصل اصلی نیز شامل رده بندی دقیق گفتگوها با ذکر نمون? اشعار است. کلمات کلیدی: گفتگو، ساختار، غزلیات شمس، مولانا

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

زائوم در غزلیات شمس

زائوم یا فراخرد از مباحث نوینی است که در تحلیل فرمالیستی، به مطالعه و بررسی متون می­پردازد.از مهم ترین ویژگی­های زائوم این است که مانند سایر واژه­های زبان دچار خودکار شدگی و روزمرّگی نمی­شود و همیشه می­تواند به خوبی عهده­دار وظیفه خود باشد، یعنی با برانگیختن احساس و عاطفه به کمک موسیقی بشتابد و جای معنی را پر کند. بسیاری از کلمات در غزلیات مولوی وظیفه اصلی خود را که در نزد شاعران دیگر محدود به ا...

متن کامل

ترکیبات نو در غزلیات شمس و تحلیل ساختاری آنها

زبان فارسی درحوزه ی ساخت ترکیبات نو، توانایی شگفتی دارد. بزرگان شعر و ادب فارسی چون فردوسی، نظامی و خاقانی در این عرصه گام های بلندی برداشته اند و با آفرینش واژه ها و ترکیبات بسیار، علاوه بر ایجاد برجستگی کلامی، دامنه ی واژگان زبان را گسترش بخشیده اند ولی مولانا در این میان جایگاهی ویژه دارد. او با بهره گیری از انواع شیوه ها، توانسته است محدودیت های واژگانی موجود را درهم بشکند و مکنونات خود را ...

زائوم در غزلیات شمس

زائوم یا فراخرد از مباحث نوینی است که در تحلیل فرمالیستی، به مطالعه و بررسی متون می­پردازد.از مهم ترین ویژگی­های زائوم این است که مانند سایر واژه­های زبان دچار خودکار شدگی و روزمرّگی نمی­شود و همیشه می­تواند به خوبی عهده­دار وظیفه خود باشد، یعنی با برانگیختن احساس و عاطفه به کمک موسیقی بشتابد و جای معنی را پر کند. بسیاری از کلمات در غزلیات مولوی وظیفه اصلی خود را که در نزد شاعران دیگر محدود به ا...

متن کامل

آشنایی زدایی در غزلیات شمس

آشنایی زدایی یکی از مفاهیم اساسی در نظریهء فرمالیست های روس است. در یک تعریف گسترده، آشنایی زدایی عبارت است از تمامی شگردها و فنونی که نویسنده یا شاعر از آنها بهره می برد تاجهان متن را به چشم مخاطبان خود بیگانه بنمایاند. یکی از روش های مهم آشنایی زدایی، هنجارگریزی یا خروج اگاهانه از زبان معیار است. درغزلیات شمس انواع مختلفی از هنجارگریزی مورد استفاده قرار گرفته که عبارتند از: هنجارگریزی معنا...

متن کامل

گفتمان روایی در غزلیات شمس

بوطیقای سوررئال در غزلیات شمس، نمایان­گر دنیای درون و ناخودآگاه مولانا است که به واسطه­ی عناصری چون «فضا­سازی» و شگردهای خاص روایی مانند «جریان سیال ذهن» و انواع «تک­گویی» شکل گرفته­ است. در این میان، آنچه اهمیت پیدا می­کند، تشخیص و تحلیل وجوه اشتراک و افتراق این شیوه­های روایت است؛ زیرا تک­گویی­های درونی، تداعی آزاد و صناعت جریان سیال ذهن شگردهایی هستند که شباهت و هم­پوشانی معناییِ فراوان میان ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سمنان

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023